Zaterdag 17 november 2018 was het dan zover: de (hopelijk voorlopig) laatste rit van de 65 018.
Van de Duitse bouwserie werden tussen 1950 en 1956 18 exemplaren gebouwd. En het laatste exemplaar, de 65 018 dus, reed sinds 1981 voor de Stoomstichting Nederland. Het is een tenderlocomotief, dat wil zeggen dat er geen aparte tender met water en steenkool wordt meegetrokken, maar dat deze op de locomotief worden meegenomen. Bij de toenmalige Deutsche Bundesbahn (de Duitse spoorwegen) werden ze zowel voor personentreinen als voor goederentreinen gebruikt. In 1972 werd de locomotief buiten dienst gesteld omdat men ondertussen steeds meer overging op elektrische- en diesellocomotieven.
Tussen 1993 en 1998 was de locomotief ook al eens buiten dienst gesteld wegens groot onderhoud. En nu verloopt binnenkort de keuring van de ketel. Dat – en het feit dat men een aantal onderdelen kan gebruiken bij de revisie van de locomotief 23 023 – is de reden dat de locomotief weer een tijd uit dienst gaat. Laten we hopen voor niet al te lange tijd, want de 65 018 is uniek: volgens het Dampflokomotivarchiv is het de enige van deze bouwserie waarvan de verblijfplaats bekend is. Van twaalf andere locs van de serie is bekend dat ze gesloopt zijn en van vijf weet men niet wat er mee is gebeurt nadat ze bij de DB uitgerangeerd waren. Wil je meer weten? Kijk dan bijvoorbeeld op de site van de Stoomstichting.
Gemengde gevoelens dus op die zaterdag in november, toen iets over acht uur de loc station Rotterdam CS binnenreed met 7 rijtuigen. Geholpen door de 01 1075 werd daar om 08:13 begonnen aan de laatste rit. Via Gouda, Utrecht en Arnhem reden we naar de spoorlijn Dieren-Apeldoorn, sinds 1975 in gebruik bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Daar konden in alle rust een paar fotostops ingelast worden. Als we dat tussen Rotterdam en Utrecht hadden gedaan waren ProRail en de NS niet blij geweest ☺
Na de fotostops reden we door naar het VSM depot in Beekbergen waar mens en loc konden bijtanken. De vrijwilligers van de VSM zorgden er samen met die van de SSN voor dat we die dag niets tekort kwamen. Een bedankje aan alle mensen die hun vrije zaterdag voor ons opofferden!
Rond 18:30 uur begon de terugreis naar Rotterdam. Zonder fotostops, want iedereen was z’n nachtzichtcamera vergeten 😁
Bekijk mijn impressie van de dag op het YouTube kanaal. En laat een like achter als je het leuk vond.